Rådgivning

LandboNord: Solidt nettoresultat for 2021 udløser stor udlodning til medlemmerne

Pressemeddelelse - Brønderslev, den 1. marts 2022

Årsregnskab: I 2021 opnåede LandboNord et solidt resultat før skat på 7 millioner kroner mod 10,2 mio. kr før skat i 2020. Efter regulering for udskudt skat udgør årets nettoresultat for 2021 5,5 mio. kr mod 8,1 mio. kr i 2020. Et overskud for 2021 som igen i år kommer medlemmerne til gode.

Uffe_Bertelsen_Pressemeddelses

I 2021 fortsatte LandboNord et højt aktivitetsniveau på trods af de benspænd, som COVID-19 lejlighedsvis bød på. Kunderne har fortsat et højt niveau af efterspørgsel på rådgivning, og der er løbende blevet udviklet på paletten af serviceydelser. Resultatet er blevet skabt over en bred vifte af LandboNords rådgivninger.

- Det er glædeligt at se, hvordan en fortsat investering i den nyeste teknologi og dygtige medarbejdere betyder, at vi leverer en god og nærværende rådgivning, som matcher de krav der bliver stillet i markedet. 2021 var året, hvor grøn omstilling og ESG-dagsordenen for alvor tog fart, og det har fået en fundamental betydning for den måde, vi tænker rådgivning på. LandboNord er en full-line rådgivningsvirksomhed, så ESG er selvfølgelig blevet en naturlig del af arbejdet i alle vores rådgivninger, siger adm. direktør i LandboNord, Uffe Bertelsen.
Bundlinjen viser et overskud på 7 mio. kr før skat, og efter regulering for udskudt skat udgør årets resultat 5,5 mio. kr. Det ligger en smule under rekordoverskuddet fra 2020, men igen i år går en stor del af overskuddet tilbage til medlemmerne.

4,5 mio. kr udbetales direkte til medlemmerne
LandboNord er på en og samme tid en rådgivningsvirksomhed og en forening. Foreningens medlemmer ejer rådgivningsvirksomheden LandboNord, og i år går hele 4,5 mio. kr., hovedparten af årets samlede overskud, igen tilbage til ejerne i form af 1.000 kr i medlemsbonus pr. aktivt medlem af LandboNord. Derudover får det enkelte medlem en omsætningsbestemt rabat opgjort på baggrund af den enkeltes samhandel med LandboNord.

- Set over en årrække kan ingen andre i landbrugsrådgivermarkedet matche LandboNord på det her felt. Medlemmerne opnår en bonus på ca. 7 % af købt rådgivning i LandboNord i 2021, så der er handling bag ordene: Kontante medlemsfordele, siger Uffe Bertelsen.

Over en årrække har LandboNord nu udloddet små 55 mio. kr direkte til medlemmerne.

Året 2021
Efter rekordåret 2020 fik LandboNord et ganske tilfredsstillende resultat for 2021. I løbet af året er der blandt andet investeret ekstraordinært i rådgivning om klima og bæredygtighed, som er blevet mere aktuelt end nogensinde før. Efterspørgslen er steget i takt med kravene til landbrugsvirksomhederne, og derfor er LandboNord nu førende på markedet med en række nye produkter, der understøtter den udvikling.

Et af de andre områder, hvor LandboNord har markeret sig i 2021, er i forbindelse med minkerhvervet, som venter på de endelige erstatninger. Helt aktuelt har LandboNords MinkRådgivning udarbejdet et omfattende talmateriale til knap 40 procent af de prøvesager om erstatning på landsplan, som taksationskommissionerne går i gang med om kort tid.

Den strategiske beslutning om at overtage revisionskontoret Nordland i Østervrå, viste sig også positivt for 2021. Kontoret blev flyttet til Brønderslev, hvor nye medarbejdere og kunder blev budt velkommen.

- Vores mål var at gøre overgangen så smidig som mulig for både kunder og medarbejdere. Men forandringen skulle også kunne mærkes for vores nye kunder, at de var kommet til LandboNord. Det gjorde vi blandt andet med vores mål om, at det skal være nemt at være kunde i LandboNord gennem en større nærhed til dine rådgivere. Jeg glæder mig over, at så mange kunder har kvitteret og vist os den tillid, siger Uffe Bertelsen.

Forventninger til 2022
Adm. direktør Uffe Bertelsen har forventninger om at opretholde et højt aktivitetsniveau i rådgivningsvirksomheden i 2022 – blandt andet med et stærkt fokus på rådgivning rettet mod den grønne omstilling og ESG.

Adm. direktør i LandboNord, Uffe Bertelsen, på telefon 96242400 / 30463820

RÅDGIVNING