Rådgivning

Syv nye klima- og bæredygtighedsrådgivere i LandboNord

Pressemeddelelse - Brønderslev, den 16. juni 2022

I LandboNord bliver der satset målrettet på at styrke landbrugets grønne omstilling. Torsdag modtog syv rådgivere fra LandboNord deres synlige bevis på, at de har bestået Det gode rådgivningsforløb om klima og bæredygtighed ved SEGES Innovation.

Klimarådgivere-2022

Der var lykønskninger til det første hold af klima- bæredygtighedsrådgivere, da rådgivere fra hele landet fik deres eksamensbeviser i Billund for endt uddannelsesforløb gennem SEGES Innovation. Forløbet har givet deltagerne ny viden og konkrete værktøjer kombineret det med praktisk træning på området for rådgivning om klima- og bæredygtighed. Syv af rådgiverne kommer fra LandboNord, hvor der målrettet bliver satset på at styrke landbrugets grønne omstilling.

- Vi er glade og stolte over, at vi her i LandboNord står rigtig stærkt, når det gælder rådgivning om klima og bæredygtighed. I øjeblikket er der en høj forventning om, at landbruget leverer på klimadagsordenen, og her står vi klar til at understøtte vores kunders behov for rådgivning, så de bliver i stand til at tage beslutninger på et oplyst grundlag, siger vicedirektør i LandboNord Andreas H. Brandt.

En inspiration til andre
En af LandboNords nyuddannede klima- og bæredygtighedsrådgivere er Trine Jensen. Gennem forløbet har hun blandt andet styrket sine rådgivningskompetencer i forhold til udarbejdelse af ESG-ledelsesrapport for landbrugskunder, bæredygtig udvikling i virksomheden og arbejdet med konkrete tiltag i virksomheder. Blandt de landmænd Trine har rådgivet, er mælkeproducent Peter Nielsen, som tidligere på måneden modtog landbrugets klima- og Bæredygtighedspris.

- Det har været en fornøjelse at arbejde med Peter, og den flotte pris er en inspiration til andre om at komme i gang med at tænke den grønne omstilling ind i sin virksomheds strategi. I den forbindelse er der mange lavthængende frugter, og dem finder vi bedst ved at gå systematisk til værks med en række af de værktøjer, som vi tilbyder i LandboNord. Typisk er der mange klima- og bæredygtighedsinitiativer i landbruget, som den enkelte landmand ikke er opmærksom på, som gør en forskel i ESG-regnskabet, siger Trine Jensen.

De syv klima- og bæredygtighedsrådgivere fra LandboNord er:

Fagchef Kvæg Betina Amdisen Røjen
Miljøchef Camilla Lerbjerg Thomsen