Hjemmesiden anvender Cookies. Cookies er vigtige for at sikre at hjemmesiden fungerer. Vi bruger også cookies for at indsamle statistik, som løbende er med til at forbedre brugeroplevelsen. Du accepterer vores anvendelse af cookies ved at klikke videre på hjemmesiden. Læs mere om cookies.

Ok

Nyt fra LandboNord

COVID-19 test af medarbejdere 27-11-2020

COVID-19 test af medarbejdere

Har du som arbejdsgiver behov for, at en eller flere af dine medarbejdere bliver testet for COVID-19, har Folketinget nu vedtaget en lov om, at arbejdsgiveres har adgang til at pålægge en lønmodtager at blive testet. Yderligere er lønmodtageren forpligtet til at oplyse arbejdsgiver om resultatet af testen.

I kampen mod COVID-19 skal det nye tiltag understøtte et sundt og smittefrit arbejdsmiljø samt sikre, at virksomheder kan holde produktionen i gang. En arbejdsgiver kan derfor kun pålægge en ansat at blive testet for COVID-19, hvis det er sagligt begrundet i hensynet til at begrænse spredningen af smitte med COVID-19, herunder arbejdsmiljøhensyn, eller i væsentlige driftsmæssige hensyn, der foreligger i relation til den pågældende virksomhed.

Testen skal som udgangspunkt foretages i arbejdstiden. Hvis dette ikke er en mulighed, skal den ansatte økonomisk kompenseres for den tid, der bruges på at blive testet.

En ansat, der ikke efterkommer et pålæg om test, vil kunne mødes med ansættelsesretlige sanktioner.








Kontakt