Hjemmesiden anvender Cookies. Cookies er vigtige for at sikre at hjemmesiden fungerer. Vi bruger også cookies for at indsamle statistik, som løbende er med til at forbedre brugeroplevelsen. Du accepterer vores anvendelse af cookies ved at klikke videre på hjemmesiden. Læs mere om cookies.

Ok

Nyt fra ØkonomiRådgivning

COVID-19 regler ved bolig til ansatte 25-06-2021

COVID-19 regler ved bolig til ansatte

Reglerne er netop blevet forlænget til 1. november 2021.

Hvis du som arbejdsgiver stiller en bolig til rådighed for dine ansatte, skal du udarbejde en plan for forebyggelse af smitte med COVID-19 blandt beboerne.

Folketinget har den 2. februar 2021 vedtaget en ny lov, der skærper kravene til boligens indretning, når boligen er stillet til rådighed af arbejdsgiver. Loven er blevet forlænget og er nu gældende til og med den 1. november 2021.

Som arbejdsgiver skal du sikre, at en bolig, som du stiller til rådighed for dine ansatte, opfylder en række krav. Formålet er at forebygge covid-19 smitte blandt beboerne.

Krav ved indkvartering af ansatte

1. Der skal være toilet- og badefaciliteter samt spise- og køkkenfaciliteter til rådighed  

    for beboerne.

2. Der skal være mulighed for at holde mindst 1 meters fysisk afstand mellem

    beboerne på alle tidspunkter.

3. Boligen skal være indrettet således, at den enkelte beboer har mindst 4 m2 til

    rådighed ved ophold sammen i fælles beboelses- og opholdsrum.

4. Der skal være synlig skiltning om det maksimale antal personer pr. rum, synlig

    oversigt med instruks i rengøring og hygiejneregler og stregmarkeringer til afstand.

5. Der skal være adgang til håndvask med sæbe og adgang til håndsprit, særligt i 

    fælles beboelses- og opholdsrum.

6. Boligens indretning skal sikre gode hygiejniske forhold med mulighed for hyppig,

    effektiv rengøring samt personlig hygiejne.

7. Der skal være mulighed for egen opbevaring af personlige ejendele.

8. Den enkelte beboer skal have egen seng.

Det skal planen indeholde

Planen skal være skriftlig og indeholde oplysninger, der viser, hvordan der ved ophold i boligen sker forebyggelse af smitte med COVID-19 blandt beboerne.

Arbejdstilsynet har udarbejdet en skabelon, du kan bruge som hjælp til at udarbejde planen. Det er frivilligt, om du bruger skabelonen eller laver din egen.

Planen skal som minimum indeholde følgende oplysninger:

1. Kontaktoplysninger på arbejdsgiver

2. Adresse for indkvarteringen

3. Boligens størrelse

4. Antal beboere i boligen

5. En beskrivelse af, hvordan arbejdsgiveren har taget højde for forebyggelse af smittespredning med covid-19 ved ophold i boligen, herunder hvordan arbejdsgiver har instrueret beboerne i hyppig og effektiv rengøring og hygiejne, jf. ”Krav ved indkvartering af ansatte” ovenfor.                                          

Som arbejdsgiver kan du vise planen frem for den tilsynsførende i elektronisk form, fx via en computerskærm, pr. mail eller som et fysisk dokument.

Arbejdstilsynet har udarbejdet en skabelon, som du kan finde på deres hjemmeside via linket her 

Tilsynsindsats

Arbejdstilsynet fører tilsyn med, om du som arbejdsgiver har udarbejdet en plan for boligforhold ved indkvartering af ansatte.

Hvis du ikke kan fremvise en plan, eller hvis planen er mangelfuld, kan Arbejdstilsynet afgive et strakspåbud og indberette forholdet til den relevante bopælskommune. Reglerne gælder ved alle former for indkvartering, hvor der bor to eller flere ansatte i samme bolig.

Den tilsynsførende vil også spørge de indkvarterede ansatte eller en repræsentant for disse, om de er informeret om indholdet af planen.

Vil du vide mere om de nye regler, eller har du brug for hjælp til udarbejdelse af planen, kan du kontakte LandboNord LønService på tlf.: 96242424.








Kontakt