Købere stiller flere krav ved salg af landejendomme 01-02-2017

Tendens: Sælgere af landejendomme bliver oftere end før mødt med krav fra køberne, som ønsker garantier for handlen. Derfor opfordrer LandboNord potentielle sælgere til at gøre et forarbejde, som kan være guld værd i sidste ende.

Egentlig er der ikke kommet mange nye regler på området for køb og salg af landbrugsejendomme de seneste år. Men det er ikke ensbetydende med, at en ejendomshandel er lige så nem, som den var for blot fem år siden. Det ved ejendomsrådgiver i LandboNords Ejendom & Jura, Lone Raunbak.

- Selvom handlen bliver afsluttet i godt humør, så bliver sælger i stigende grad mødt af retskrav, hvis ejendommen ikke viser sig at svare til købers forventninger. Det kan resultere i et kedeligt efterspil, som kan komme til at koste sælger dyrt, siger Lone Raunbak.

En af de ting man kan få gjort inden en handel, er at få lavet en gennemgang, hvor flere aspekter af ejendommen bliver undersøgt af fagfolk. På den måde bliver der givet en vurdering af flere parametre. Det kan være miljøforhold, skattemæssige forhold, afkastningsevne etc.

- Før i tiden blev en ejendom ofte handlet med betingelsen ”købt som beset”, men det holder ikke i dag. Der kan gemme sig overraskelser, som begge parter gerne ville have kendt inden handlen. Det gælder både i handler med mindre og større bedrifter såvel som nyere og ældre ejendomme, siger Lone Raunbak.

Den 9. og den 16. februar i henholdsvis Fjerritslev og i Brønderslev afholder LandboNord fyraftensmøde kl. 16 – 19.00 om netop salg af ejendomme, og hvad man skal være opmærksom på. Mødet er gratis men kræver tilmelding via link her.

Fjerritslev

Brønderslev

For yderligere oplysninger kontakt: Ejendomsrådgiver i LandboNord, Lone Raunbak, på telefon 9624 2447