LandboNord opruster med ny leder for driftsøkonomi 15-09-2015

LandboNord opruster med ny leder for driftsøkonomi

Afdelingen for driftsøkonomi i LandboNord får nu Anne-Mette Søndergaard som leder. I dag er Anne-Mette Søndergaard chefkonsulent i KvægRådgivningen, og med udnævnelsen bliver hun leder af begge afdelinger, så indsatsen på den visionære og værdiskabende helhedsrådgivning bliver endnu stærkere.

Det er de færreste DLBR-rådgivninger, som har en særskilt leder af afdelingen for driftsøkonomi, men set i lyset af den seneste tids økonomiske udvikling i landbruget, satser LandboNord nu målrettet på at sikre kundernes bundlinje ved at forstærke samspillet mellem den økonomiske rådgivning og de enkelte faggrene.

- I dag tilbyder LandboNord en lang række ydelser og produkter, som kan flytte den enkelte fødevareproducents resultater. Med udnævnelsen af Anne-Mette Søndergaard som leder af vores afdeling for driftsøkonomi, har vi de bedste forudsætninger for ikke blot at styrke samspillet mellem afdelingerne, men også at byde ind med et tværfagligt samarbejde på forskellige indsatsområder, siger adm. direktør i LandboNord, Uffe Bertelsen.

Brug for forandring

Anne-Mette Søndergaard glæder sig til at komme i gang med arbejdet. I 15 år har hun været rådgiver i LandboNord – hvoraf de 11 år som chefkonsulent for KvægRådgivningen, og nu satser hun på den visionære og værdiskabende helhedsrådgivning for samtlige LandboNords kunder.

- Den økonomiske situation i landbruget er alvorlig, og vi har brug for forandring. Den forandring starter her i afdelingen for driftsøkonomi. Derfor vil jeg satse på en dynamisk rådgivning, hvor vi med flere sambesøg kan sætte ind de steder, hvor der er brug for det. Den viden som ligger i regnskaberne, skal kanaliseres ud i samtlige grene af LandboNords rådgivning, siger Anne-Mette Søndergaard.

Driftsøkonomi skaber kæmpe værdi

I dag tilbyder LandboNords afdeling for driftsøkonomi en bred vifte af produkter, hvoraf flere af dem er helt unikke i Danmark. Gennem flere år har det skabt synlige resultater på bundlinjen for svineproducenter, mælkeproducenter, planteavlere, pelsdyravlere og fjerkræproducenter, men Anne-Mette Søndergaard vurderer, at der er mulighed for at skabe gode resultater for endnu flere kunder.

- Min vision er at få synliggjort den kæmpe værdi, som driftsøkonomi har for vores fødevareproducenter. Der bliver i det hele taget snakket for lidt om, hvor stor en forskel, der bliver gjort med produkter som Minibenchmark, Minibenchmark budget, Potentiale Screening og Potentiale Vurdering. Alle sammen produkter, som du kun finder her i LandboNord, siger Anne-Mette Søndergaard.

Derfor vil Anne-Mette Søndergaard arbejde målrettet på at øge kendskabet til udvalget af produkter, og ikke mindst bruge tallene endnu mere målrettet, så LandboNords kunder kender status på deres bedrift, hvilke områder der skal arbejdes med, og ikke mindst hvilke værktøjer, der skal bringes i spil for også i fremtiden at drive en fornuftig virksomhed.

Privat bor 39-årige Anne-Mette Søndergaard i Lendum med sin mand og to børn. Hun er uddannet agronom med speciale i husdyr. LandboNords KvægRådgivning og afdeling for driftsøkonomi har tilsammen 35 ansatte, som Anne-Mette Søndergaard nu står i spidsen for.