Landbrugspakken skaber vækst i Nordjylland 22-12-2015

Landbrugspakken skaber vækst i Nordjylland

Med den netop fremsatte vækstpakke for landbruget sikrer et flertal på Christiansborg, at der kommer flere nordjyske arbejdspladser. Det forventer en glad formand for LandboNord, Niels Vestergaard Salling, som længe har set frem til de muligheder, som landbrugspakken giver Nordjylland og resten af Danmark.

Mandag aften blev de borgerlige partier enige om, at vedtage en længe ventet vækstpakke, som rummer over 20 konkrete forbedringer af danske landmænds produktionsvilkår. Pakken vil få en positiv effekt på nordjysk erhvervsliv, vurderer formand for LandboNord, Niels Vestergaard Salling.

- Det er ikke bare en god aftale for landbruget, men for hele Nordjylland. Aftalen betyder, at vi kan bevare optimismen i erhvervslivet og fortsætte udviklingen af den nordjyske fødevareklynge, siger Niels Vestergaard Salling.

I mange kommuner uden for de større byer er fødevareklyngen særdeles vigtig for beskæftigelsen. I visse kommuner er det op mod hver femte, der arbejder i landbruget, hos fødevarevirksomheder eller hos virksomheder, der leverer til fødevareproducenterne.

- Her tirsdag morgen har jeg allerede noteret mig, at fagforbundet for de slagteriansatte, NNF, også hilser aftalen velkommen. Det vidner om, at vi er flere, som får gavn af den nye vækst. En vækst som i Nordjylland falder på et tørt sted, siger Niels Vestergaard Salling.

Men også resten af Danmark vil få gavn af landbrugspakkens mange initiativer. Landbrug & Fødevarer forventer at kunne øge eksporten af danske fødevarer med et milliardbeløb hvert år. Formand for Landbrug & Fødevarer, Martin Merrild, betegner da også pakken som en milepæl på vejen mod at sikre bedre vilkår for danske landmænd.

Et af de vilkår er at gøre op med en række danske særregler på miljøområdet. Regler, der i mange år har svækket Danmarks konkurrenceevne. Det gælder blandt andet reglen om, at danske landmænd ikke må give deres afgrøder så meget gødning, som stort set alle andre europæiske landmænd må.

- Vi skal selvfølgelig passe på vores miljø. Men vi skal gøre det ordentligt. Den hidtidige regulering har været meget dyr for Danmark og desværre ikke haft en særligt stor miljøeffekt. Derfor glæder det mig meget, at partierne bag aftalen har indset, at et intensivt landbrug sagtens kan drives bæredygtigt. Selvom vilkårene for danske landmænd bliver lettere med pakken, er de stadig underlagt mere restriktive regler end landmænd i andre EU-lande, siger Martin Merrild.

Pakken lægger op til, at indsatsen for at skabe et godt vandmiljø skal tage udgangspunkt i de enkelte områders egenskaber og ikke som en generel regulering af alle landmænd. Dermed kan landmænd etablere målrettede miljøtiltag som minivådområder eller randzoner præcis der, hvor det giver mening for miljøet.