Øget indtjening blev brugt med omtanke 30-01-2018

Øget indtjening blev brugt med omtanke

Nye tal fra over 400 regnskaber viser, at landbrugets øgede indtjening i 2017 blev brugt til at afvikle dyr gæld, og ikke mindst foretage nødvendige investeringer, som skal reducere fremstillingsprisen de kommende år.

Forud for de store økonomiårsmøder i LandboSyd, LandboNord, LMO og SAGRO er rådgivningsvirksomhederne gået sammen om at analysere mere end 400 regnskaber for 2017 – et år med en stigende indtjening på flere driftsgrene, hvilket naturligt har smittet af på regnskaberne.

- Hos mælkeproducenterne kunne vi se, i takt med de stigende mælkepriser i 2017, at der blev lidt mere luft til at fokusere på andet end overlevelse. Regnskaberne viser, at mælkeproducenterne har vendt underskud til overskud. Det har resulteret i nye investeringer, men også en afvikling af kassekreditten på 22 procent i forhold til sidste år, siger chefkonsulent Strategi|Virksomhedsøkonomi i LandboNord, Anne-Mette Søndergaard.

Afvikling af den dyre gæld

For so-holderne blev der også investeret og afviklet gæld. Beløbet til investering og afdrag var i gennemsnit to millioner kroner yderligere i forhold til sidste år. So-holderne fik afviklet 30 procent af kassekreditten i forhold til 2016.

- Det er positivt at se, at den øgede indtjening er blevet brugt med omtanke. Vi kan se, at lysten til at afdrage på den dyre gæld, kassekreditten, har været stor. Regnskaberne viser også, at landmændene har foretaget investeringer, som fremadrettet betyder, at de vil være i stand til at reducere deres fremstillingspris, siger adm. direktør i LandboSyd, Anders Andersen.

Et mere robust landbrug

Alt i alt står landbruget tilbage med en bedre soliditet, end det har været tilfældet i flere år. Soliditeten på so-hold og hos mælkeproducenterne er fra 2016 -17 steget med to procentpoint fra 10 – 12 procent. Det betyder, at landbruget er blevet mere robust.

- Det er ikke en udvikling, som landmændene er kommet sovende til. Vi kan se i regnskaberne, at der er gjort en indsats på at optimere flere steder – og det er en proces, der fortsætter. Det skal gøre landbrugsvirksomhederne mindre følsomme overfor ændringer i markedspriser og et lavt renteniveau, siger chef LMO Business, Carsten Kragh Paulsen.

Gældsafvikling ændrer sig

Mens vi i 2017 så en stor afvikling af kassekreditten, så forudser rådgivningsvirksomhederne, at der vil ske en ændring i år.

- Vi vil fremover se, at der kommer en større afvikling af den billige gæld på realkreditlånene i takt med, at afdragsfriheden ophører. Det betyder, at der vil være mindre råderum til at afdrage på den dyre gæld, siger afdelingsleder Økonomi & Strategi i SAGRO, Carsten Ladegaard Jakobsen.

Hør mere om tallene til årsmøde i LandboNords ØkonomiRådgivning på onsdag den 7. februar kl. 09:00: Idrætscenter Vendsyssel, Stadionvej 17, 9760 Vrå. Tilmelding via linket her.