Rådgivning

Få en dyrlæge med i dit næste rådgiverbesøg

I øjeblikket har du mulighed for at få dobbelt op på dit næste rådgiverbesøg fra LandboNords KvægRådgivning, hvis du vil have sparring om generel smittebeskyttelse på din bedrift.

Der er behov for at tale smittebeskyttelse i kvægbrugene. Som eksempel fra en undersøgelse udarbejdet af DAKA, er det kun godt en tredjedel, af kvægbrugenes afhentningspladser, der lever op til kravene.

Blandt andet derfor tilbyder SEGES nu et antal sambesøg med en dyrlæge/rådgiver med stor viden inden om generel smittebeskyttelse gratis med i dit næste rådgiverbesøg.

Heldigvis er det ikke hverdagskost for kvægbrug at sende bud efter DAKA-bilen. Og det er måske også årsagen til, at afhentningsforholdene ikke altid er optimale. Faktisk vurderer DAKA, at kun 33 pct. af afhentningspladserne hos kvægbrugene lever op til lovkravene jf. den stikprøvekontrol, som virksomheden gennemfører to gange årligt.

Defekte kapper og manglende underlag

Uhensigtsmæssige afhentningspladser kan både gå ud over smittebeskyttelsen og den ressource, som det døde dyr er. De typiske fejl ved pladserne er iflg. kommunikationschef hos DAKA, Søren Mohr Jensen manglende beskyttelse mod ådselædende dyr, manglende underlag samt defekte eller utilstrækkelige kapper.

”Vores chauffører oplever jævnligt, at dyret ikke er ordentligt dækket til, eller at der bare er kastet en presenning henover. Og det betyder, at vilde dyr kan komme til kadaverne og sprede smitte rundt mellem ejendomme,” forklarer Søren Mohr Jensen.

Samtidigt er det også vigtigt at placere pladsen i god afstand til bygninger med dyr.

DAKAs chauffører er iflg. kommunikationschefen meget opmærksomme på ikke selv at udgøre en smittespredningsrisiko. Derfor skal de helst ikke være nødt til at træde ned på pladsen, for eksempelvis at pille en presenning af, der har viklet sig omkring kloen, eller fordi der mangler en løftering. Interimistiske løsninger, der ikke kan løftes med bilens klo, duer iflg. kommunikationschefen i det hele taget ikke.

Tænk på image og bæredygtighed

En hensigtsmæssig afhentningsplads er også vigtig af hensyn til den råvare, som det døde dyr er, i forhold til den videre håndtering hos DAKA.

”Det døde dyr er ikke bare et affaldsprodukt, men en ressource der kan udnyttes og recirkuleres. Fx kan vi lave mindre biodiesel af et dyr, hvis det er meget råddent. Derfor skal det også tilmeldes hurtigst muligt og gerne placeres på et fast underlag,” lyder det fra Søren Mohr Jensen.

Han påpeger samtidigt, at en velindrettet afhentningsplads også er vigtig for bedriftens og kvægbrugets image som helhed.

”Husk, at mange mennesker og interesseorganisationer sætter lighedstegn mellem døde dyr og dårlig dyrevelfærd,” slår han fast.

Ønsker du sambesøg med en dyrlæge?

Hvis du har lyt til at høre mere om muligheden for at få en dyrlæge gratis med i dit næste rådgiverbesøg, så kontakt os i LandboNords KvægRådgivning.

Det kan for eksempel være sparring om indretning af bedriftens for-rum, så det minimerer risikoen for, at besøgende som håndværkere, montører, inseminører etc. slæber smitte med ind i stalden. 

Det siger loven

Opbevaringen må ikke udgøre en risiko for spredning af smitstoffer.

Afskærm dyrene fra ådselædende dyr.

Tilmeld senest 24 timer efter død.

Pladsen skal placeres i passende afstand fra offentlig vej og bygninger med dyr.

Tips til den gode afhentningsplads

Læg dyrene på et fast, hævet underlag.

Kadaverkappe og løftering skal være intakt.

Hold pladsen ren og ryddet.

Find flere tips på DAKAs hjemmeside: Tips til en god afhentningsplads

Har du brug for sparring til indretning af afhentningspladsen, stiller DAKA gratis en konsulent til rådighed.

KVÆGRÅDGIVNING
Betina Amdisen Røjen

Betina Amdisen Røjen

Fagchef Kvæg

ber@landbonord.dk