Krav til Arbejdspladsvurdering (APV)
I arbejdsmiljølovgivningen skal alle virksomheder med ansatte udarbejde en Arbejdspladsvurdering.
Der er følgende krav til APV’en, som virksomheden skal overholde
- APV’en skal være skriftlig
- APV’en skal være tilgængelig på virksomheden, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan læse den
- Den enkelte virksomhed må selv vælge de metoder og redskaber, som den vurderer, vil virke bedst.
- Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen
APV'en er virksomhedens eget redskab til at kortlægge, prioritere og løse arbejdsmiljøproblemer.
Hvilke faktorer skal indgå i APV'en?
Ved kortlægning af arbejdsforholdene i virksomheden skal følgende punkter bedømmes. Ved risiko skal dette noteres og behandles i Arbejdspladsvurderingen.
- Fysiske arbejdsforhold
- Kulde, træk, lugt mm.
- Ergonomiske forhold
- Arbejdsstillinger, unødige løft mm.
- Kemiske forhold
- Faremærket kemi
- Risikovurdering af arbejdsopgaver, der involverer kemi
- Biologiske forhold
- Problemer med stoffer og materialer
- Kunne der bruges mere skånsomme midler f.eks. til desinfektion, blanding af myresyre, gyllegasser mm.
- Psykiske arbejdsforhold
- Er der tid nok til arbejdet
- Er der tilstrækkelig oplæring i nye opgaver
- Arbejdsmiljø generelt
Virksomheden skal desuden være opmærksom på, at der på en række områder stilles særlige krav til APV'en. Det gælder bl.a. følgende, som virksomheden skal supplere tjeklisten med, hvis området findes på virksomheden herunder
- Gravides arbejdsmiljø
- Skærmarbejde
- Kræftfremkaldende stoffer og materialer.
Curabitur quis rhoncus
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec vel nisi scelerisque, faucibus turpis eget.
Jeg vil gerne kontaktes af LandboNord
Få tilsendt 10 gode råde om lorem ipsum dolor
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Semper neque enim rhoncus vestibulum at maecenas. Ut sociis dignissim.