Arbejdsforhold

Elektronisk registrering af arbejdstid

Der er fremsat et EU-direktiv om registrering af arbejdstid gældende for alle virksomheder.

Det er endnu ikke fuldt implementeret i den danske lovgivning, og derfor er nye regler for registrering af arbejdstid under udarbejdelse. Reglerne er endnu ikke endeligt vedtaget, men er i gang med at blive behandlet i Folketinget.

Vi ved, at Folketinget arbejder for at bibeholde de rammer omkring arbejdstid, som vi i Danmark har oparbejdet gennem mange år. Det drejer sig blandt andet om arbejdsfunktioner, for eksempel sæsonarbejde, hvor arbejdstidens længde ikke fastsættes på forhånd, samt den fleksibilitet mange medarbejdere har i forbindelse med hjemmearbejde, hvor en eventuel ny 11-timers regel kan få indflydelse.

I LandboNord er vi opmærksomme på direktivet og følger udviklingen tæt. Lovforslaget skulle have været vedtaget i oktober måned med virkning fra den 1. januar 2024, men er udskudt og forventes implementeret den 1. juli 2024.

Formålet er sikring af medarbejdernes vilkår om, at man maksimalt må arbejde 48 timer i gennemsnit om ugen. Det forventes, at man som arbejdsgiver skal kunne dokumentere medarbejdernes arbejdstid ved daglig registrering i et objektivt, pålideligt og tilgængeligt system. Undtaget fra registreringspligten er medarbejdere, der selv tilrettelægger arbejdstid, som eksempel herpå kan nævnes ledere.

Disse oplysninger om den faktiske arbejdstid skal man opbevare forsvarligt, i relation til blandt andet GDPR-loven, men også, hvis arbejdstilsynets udfører kontrol af arbejdstiden, i 5 år.

Når vi bliver bekendt med den endelige lovgivning, vender vi tilbage.

Har du spørgsmål – så kontakt LandboNord LønService.

Opdateret januar 2024

LØNSERVICE
Ditte Nielsen

Ditte Nielsen

Lønadministrator

dnn@landbonord.dk